Smartfonizacja Polaków

W 2013 pojawił się przygotowany przez blog jestem.mobi raport „Marketing mobilny w Polsce 2012/2013”. Jest to bardzo ciekawa publikacja zawierające informacje nie tylko na temat mobilnych rozwiązań marketingowych, ale również na temat konsumentów. Wybraliśmy z raportu kilka ciekawych danych dotyczących tego, w jaki sposób Polacy korzystają ze swoich mobilnych urządzeń.

Posiadanie smartfonów: obecnie telefony, których parametry techniczne pozwalają na nazwanie ich smartfonami posiada 25% Polaków. To niewiele mniej niż średnia europejska: 31%. Średni cykl życia urządzenia to aż 36 miesięcy. Przy obecnym tempie rozwoju możliwości urządzeń oznacza to, że wielu posiadaczy smartfonów posiada modele, które są dość archaiczne z punktu widzenia wymagań wielu współczesnych aplikacji. Prognozujemy, że cykl życia smartfonów będzie się skracał i użytkownicy będą je wymieniać coraz częściej.

Korzystanie z aplikacji: z mobilnych aplikacji korzysta tylko 35% posiadaczy smartfonów! Oznacza to, że zarówno autorzy aplikacji jak i operatorzy komórkowi mają przed sobą do wykonania olbrzymią pracę, uświadamiającą konsumentom do czego mogliby wykorzystywać swoje telefony. Zwłaszcza z punktu widzenia operatorów edukacja jest konieczna - tylko wtedy mogą oni przyśpieszyć sprzedaż usług  transmisji danych.

Internet w telefonie: korzysta z niego obecnie ok 40% posiadaczy smartfonów. To znacznie więcej niż na przykład rok temu. Jednak z tych 40% tylko około połowa korzysta z Internetu regularnie (co najmniej raz dziennie).

Bankowość mobilna: to temat głośny w mediach i postrzegany przez bankowców jako bardzo istotny w kontekście rozwoju ich kontaktów z klientami. Jednak z punktu widzenia konsumentów to zagadnienie marginalne. Tylko ok 6% posiadaczy telefonów komórkowych wykorzystuje je do dokonywania operacji bankowych. Usługi m-banking posiadają jednak istotny potencjał wzrostu, aż 36% posiadaczy komórek jest zainteresowanych korzystaniem z nich.

Komunikatory: nie są powszechne w telefonach Polaków. Korzysta z nich tylko 20% posiadaczy smartfonów i 10% posiadaczy tradycyjnych telefonów. Ich rolę w telefonach wciąż pełnią stare, dobre SMS’y - wysyłane przez ok. 90% osób posiadających telefon komórkowy.

Więcej ciekawych informacji na temat komórek i mobilnego marketingu znajdziecie w raporcie, który można pobrać tutaj: http://jestem.mobi

źródło: jestem.mobi

dane pochodzą z badania zrealizowanego przez TNS Polska