Woda butelkowana - perspektywy rynku

Firma Euromonitor opublikowała raport na temat rynku wody butelkowanej w Polsce. Poniżej znajdziecie nasze streszczenie głównych wyników tego raportu.

Trendy konsumenckie: głównym czynnikiem skłaniającym konsumentów do sięgania po wodę butelkowaną jest jej naturalność. Źródła naturalności to przede wszystkim pochodzenie wody (najlepiej żeby źródło znajdowało się w górach) oraz czystość. Coraz więcej osób jest świadomych różnic między wodą źródlaną a mineralną, coraz więcej kupujących deklaruje również, że sprawdza zawartość wody (na przykłada ilość magnezu czy sodu) przed zakupem. Niemniej ogólny poziom wiedzy na temat kategorii wciąż pozostaje niski.

Struktura rynku: Liderem sprzedaży pozostaje Żywiec Zdrój (grupa Danone), z udziałami wartościowymi w wysokości ok 26%. W 2011 roku Danone wprowadził na rynek również markę Dobrowianka (w odpowiedzi na rosnącą popularność wód mineralnych). Drugim graczem pod względem udziałów rynkowych jest Nestle z udziałami ok 10% generowanymi przez markę Nałęczowianka. Trzeci jest Nałęczów Zdrój z marką Cisowianka, czwarta Coca-Cola i jej Kropla Beskidu.

Perspektywy: Spożycie wody butelkowanej per capita wynosiło w Polsce w 2012 roku 72 litry rocznie. Jest to znacznie mniej niż w sąsiednich krajach o podobnych warunkach klimatycznych. W Czechach spożycie wynosi ok 110 litrów, w Niemczech 139 litrów a na Słowacji 92 litry. Oznacza to, że polski rynek posiada bardzo znaczący potencjał wzrostu. Głównym czynnikiem wzrostu kategorii wód będzie rosnąca świadomość ważnej roli regularnej konsumpcji dla zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu. Z drugiej jednak strony istnieje poważne ryzyko, że wzrost spożycia wody będzie ograniczany z powodów ekonomicznych. 

źródło: Euromonitor international