„Co gra, a co nie gra?” – badanie społeczności słuchaczy Radia 357

Na początku tego roku mieliśmy przyjemność przeprowadzić badanie tych, którzy zazwyczaj nie zabierają głosu, tylko słuchają – słuchaczy internetowego Radia 357. Na naszą prośbę o podzielenie się swoją opinią odpowiedzieli bardzo tłumnie: zebraliśmy ponad 15 tys. ankiet, które poddaliśmy szczegółowej analizie.

Władze radia postanowiły poznać potrzeby, oceny i upodobania swoich słuchaczy, by jak najlepiej dopasować do nich ofertę antenową. Ankieta liczyła ponad 70 pytań, a sam proces zbierania danych miał być jak najbardziej transparentny, dlatego Tomek Dulinicz i Ula Jankowska ze Smartscope na antenie radia odpowiadali na wszelkie pytania słuchaczy związane z tym, czemu pytamy o pewne rzeczy, czemu pytanie jest tak, a nie inaczej skonstruowane, po co stacji taka wiedza itp. Dawno już nie mieliśmy do czynienia z tak zaangażowaną społecznością – liczba ankiet rosła w oczach, a odpowiedzi na pytania otwarte były zazwyczaj bardzo rozbudowane i wielozdaniowe. Widać było, że słuchaczy też cieszy, że mogą się podzielić swoją opinią, opowiedzieć o tym, za co tak lubią Radio 357, czego najchętniej w nim słuchają i jakich ewentualnych zmian dokonaliby w ramówce, gdyby mieli taką możliwość. Bardzo istotną badaną grupę stanowili Patroni, którzy co miesiąc wspierają Radio finansowo i dzięki temu korzystają z dodatkowych benefitów.

Większość zebranych danych objęta jest tajemnicą, jednak Radio 357 postanowiło podzielić się ze słuchaczami niektórymi insightami z badania, które także potwierdzają, jak zaangażowana jest to społeczność. Aż 76% ankietowanych słucha stacji codziennie. Przeciętny ankietowany słucha stacji przez ponad 6 godzin dziennie. 84% włącza Radio 357 w czasie pracy, a 71% towarzyszy ono podczas prac domowych.

Stacja jest doceniana przede wszystkim za prowadzących audycje – aż 92% wskazało jako ważną zaletę poprawną polszczyznę używaną przez dziennikarzy, a 91% - ich wysokie kompetencje zawodowe. Jeśli chodzi o audycję, to ponad połowa ceni sobie te muzyczne, 37% - listy piosenek, a 34% - audycje o tematyce naukowej.

Dziękujemy Radiu 357 za możliwość wzięcia udziału w tym ciekawym przedsięwzięciu i wspierać je w nawiązywaniu jeszcze bliższej relacji ze słuchaczami.