XXI Kongres Badaczy Rynku i Opinii 22-23 października 2020

Tegoroczny Kongres Badaczy znacząco odbiegał od zeszłorocznych eventów i ze względu na sytuację w Warszawie odbył się w 100% w formie wirtualnej, a my mieliśmy przyjemność w nim uczestniczyć! 

Nasze wystąpienie: GOT A MATCH! Czyli o tym, jak oddaliśmy cyberkorporacji wolność budowania naszych relacji. O Tinderze jako metaforze współczesności. 

Pokazaliśmy w nim w jaki sposób kształtują się relacje w aplikacji Tinder, co motywuje użytkowników do założenia konta i czego oczekują od aplikacji. Przedstawiliśmy, jak Tinder wykorzystuje mechanizmy grywalizacji zarówno w budowie interface’u, jak i opcji kont premium, które umożliwiają użytkownikom ulepszenie swoich profili i zdobycie nowych funkcji. Dodatkowo powiedzieliśmy o tym, jak działa algorytm aplikacji, czyli tajemniczy, niewidzialny aktor, który podsuwa nam potencjalnych partnerów. 

Kilka ciekawych wniosków, którymi możemy się podzielić:

  • Średni czas korzystania z aplikacji Tinder to rok, ale nie jest to użytkownie ciągłe. Użytkownicy w ciągu tego czasu odinstalowują i ponownie instalują aplikację aż 4 razy!
  • Na Tinderze najczęściej nie trafimy na singla, co ciekawe z aplikacji przeznaczonej do randkowania i szukania miłości korzystają w większości (60%) osoby w związkach formalnych lub nieformalnych. 
  • Użytkowanie aplikacji znacząco różni się wśród kobiet i mężczyzn, co świetnie obrazuje przykład poszukiwania przygodnych relacji przez 26% mężczyzn i dla porównania jedynie 4% kobiet. 

 

Nasze rekomendacje:

„Strange(r) Things”, „Mindhunter” czy „Money heist”? Jak Netflix sformatował widzów, kulturę audiowizualną i marketing.

Joanna Kopeć (Nielsen) 

Świetnie pokazana problematyka algorytmu Netfixa i wyzwań jakie stoją przez marką w ramach nieustannie rozrastającego się asortymentu portalu, a także dopasowania filmów oraz seriali do potrzeb konsumentów. Joanna opowiedziała o mechanizmach, jakie kierują użytkownikami przy wyborze filmu, a także zdradziła, że Netflix przy tworzeniu swojego algorytmu kierował się tylko preferencjami odbiorców i całkowicie pominął demograficzne uwarunkowania. 

 

Co mówi ekspert, kiedy ma gorączkę?

Paweł Pawiński (Uniwersytet Wrocławski), Maciej Kosiorek (o11e)

Paweł Pawiński i Maciej Kosiorek na podstawie analizy branżowych diagnoz i prognoz z raportów i blogów eksperckich opowiedzieli o problemach i pokusach jakie napotykają badacze. Problemy pojawiają się  wraz z tworzeniem interpretacji i rekomendacji badawczych  przy analizowaniu gwałtownych zmian związanych z pandemią. Zwrócili uwagę na to, że gorączkowe szukanie ekspertyz i rekomendacji może dać przeciwne skutki od oczekiwanych i przypomnieli że zawsze należy krytycznie patrzeć na daleko idące prognozy zwłaszcza w momencie gwałtownych przemian społecznych. 

 

Flow, płaczące dzieci i dziesięcioręki Budda – o pracy z domu w czasach pandemii

Bartłomiej Brach (brightlight), Mikołaj Lewicki (Uniwersytet Warszawski)

Bartłomiej Brach  i dr Mikołaj Lewicki opowiedzieli o konsekwencjach, szansach i zagrożeniach płynących z pracy zdalnej, a także o niepewności związanej z przyszłością wielu firm i biznesów. Na podstawie dwóch badań jakościowych i danych zastanych pokazali jak wyobrażenie o pracy zdalnej zmieniło się wraz z pojawieniem się lockdownu i jak ku naszemu zaskoczeniu praca zdalna okazała się znacznie bardziej efektywna niż jej tradycyjna forma biurowa. Dodatkowo zaznaczyli jakie wyzwania związane z wypaleniem zawodowym i niezdrowym zatarciem granic między pracą a czasem wolnym czekają na firmy i ich pracowników.