Interesujący artykuł na temat rynku kawy opublikował Portal Spożywczy. Wybraliśmy z tego tekstu kilka interesujących wątków, które mogą mieć znaczenie dla producentów kawy oraz urządzeń i akcesoriów do jej przygotowania.

W Polsce kawa należy do grona najważniejszych produktów spożywczych. Zajmuje czwarte miejsce w rankingu pod względem wartości rocznych obrotów. Wartość całej kategorii dynamicznie rośnie - np. w roku 2012 odnotowano wzrost o 12,9 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Na rynku kawy wciąż jeszcze królują dwa segmenty: kawa mielona oraz rozpuszczalna. Na razie mniej popularna jest kawa ziarnista. Na rynku zachodzą jednak zmiany, w efekcie których może on już niedługo wyglądać zupełnie inaczej.

Rozwój kawiarni.

Ważnym czynnikiem zmian jest szybki rozwój sektora kawiarnianego. Jak wynika z badań ARC Rynek i Opinia popularność kawiarni sieciowych rośnie - od trzech lat przybywa im klientów, dodatkowo coraz więcej z nich deklaruje, że kawiarnie sieciowe to miejsce, w którym najczęściej piją kawę (tak odpowiedziało 63 proc. badanych).

Kawa w kapsułkach.

Istotny zmiany wywołuje również rosnąca popularność „kawy w kapsułkach”. Euromonitor International prognozuje, że w tym roku wartość całego rynku ekspresów do kawy wyniesie niemal 115 mln zł, wobec 110 mln rok wcześniej. Do 2015 roku może zwiększyć się do prawie 136 mln zł. Bardzo dynamicznie rośnie sprzedaż ekspresów kapsułkowych. Takie urządzenia mają w swojej ofercie czołowe marki kawy: Dolce Gusto i Nespresso od Nestle, Tchibo oraz Tassimo od Kraft Foods. Ostatnio ten trend postanowiła wykorzystać czołowa sieć dyskontów Biedronka, która wprowadziła do oferty ekspres do kawy Italico i dedykowane kapsułki z kawą.

Ekspresy automatyczne.

Na rynku coraz bardziej popularne stają się również ciśnieniowe ekspresy automatyczne, oferujące funkcjonalność „from bean to cup”. Konsumenci, przyzwyczajeni do wysokiej jakości kawy przygotowywanej przez baristów w kawiarniach chcą pić równie dobrą kawę we własnych domach. Ponadto elegancki ciśnieniowy ekspres do kawy to coraz częściej ważny element wystroju kuchni. Dlatego segment ekspresów automatycznych stanowi pole intensywnych działań marketingowych producentów.

Źródła: portalspozywczy.pl, ARC Rynek i Opinia